Przeglądanie danych

Głównym elementem stron przewidzianych do przeglądania danych, jest rozwijana grupa rekordów. Grupa taka składa się z pól stanowiących opis danego elementu np. przegladamy listę produktów, w rozwijanej liście będzie jego zdjęcie, cena itp. Strona taka pozwala pracować z dużą ilością danych w sposób selektywny. Na stronie grupowanej niema możliwości dokonywania operacji na rekordach (dodawanie, usówanie rekordu, możliwe jest jedynie sortowanie). Zpowodowane jest to poziomami grupowania, które będziemy ustalać w celu stworzenia listy rozwijanej. Zasada grupowania jest podobna jak w przypadku raportów. Tworzymy swego rodzaju hierarchię wg. której będziemy wyświetlać informacje.


Kreator stron

Kreator tworzy strony do przeglądania danych identycznie jak w przypadku edycji danych. Z tą różnicą że zastosujemy tutaj grupowanie, czeg nie robiliśmy w poprzednim przypadku. W przykładzie źródłem rekordu jest kwerenda wyliczająca wartość zamówień, dodatkowo adres i numer telefonu pochodzi z tabeli kolporterzy (zdj.1). Grupowanie polega na określeniu, wg. jakich kryterii, jakiego pola, będą przeszukiwane dane. W moim przypadku poziom grupowania to IDkolporterzy (zdj.2). Ustawiamy sortowanie, zapisujemy pod wybraną nazwą i otwieramy stronę w widoku projekt.

Widok projekt

Tu możemy dokonać pewnych usprawnień, przeniesiemy nazwę firmy, jej adres i telefon do nagłówka. Metodą przeciągnij i upuść. Z sekcji nawigacji usuniemy przyciski związane z dodawaniem i usówaniem rekordów, nie będą nam już potrzebne. Zaznaczamy panel nawigacji i we właściwościach panelu zakładka Wszystkie, (prawy przycisk myszy -> Właściwości) zmieniamy wartości TRUE na FALSE przy opcjach: ShowDelButton, ShowNewBatton, ShowSaveBatton, ShowUndoBatton. Zmiany dotyczące wyglądu strony zakładka Format. Każdy kto choć trochę interesował się stronami internetowymi zna takie słowa jak: BackgroundColor czy FontSize. Jeśli nie, odsyłam do podręczników HTML-a. Tak wyglada efekt moich zmian (zdj.3).

Tą samą stronę którą utworzyliśmy za pomocą kreatora, możemy stworzyć od podstaw w widoku projekt. Tak wygląda pusta strona dostępu (zdj.4). Interesujące nas pola dodajemy z listy pól. W liście tej sa dwie zakładki - strona i baza danych.
W tej chwili zakładka strona jest pusta. Z zakładki baza danych przeciągamy do sekcji potrzebne pola, w moim przykładzie jest to cała kwerenda wartość zamówień (zdj.5) + pola z tabeli kolorterzy (zdj.6). Dodając do sekcji te pola Access zapyta nas czy mają to być formanty indywidualne czy pola tabeli przestawnej (zdj.7), wybrałem pierwszą możliwość, tabela przestawna potrzebna nam będzie przy innym typie stron. Następnie zapyta nas o odnośniki, powiązania z kwerendą wartość zamówień. Okno to zostawiam bez zmian (zdj.8).

W tej chwili wszystkie pola mamy w sekcji. Aby stworzyć listę rozwijaną musimy dodać poziom grupowania. Klikamy na polu wg. którego bedziemy przeglądać dane i z menu prawego przycisku myszy lub paska narzędzi projekt strony wybieramy zieloną strzałkę podnieś poziom (zdj.9). W tej chwili tworzy się nam nagłówek z krzyżykiem i wybranym polem. Przechodząć teraz do widoku strony, widzimy 5 pól z id (zdj.10). Jeżeli chcemy aby było to jedno pole, z menu widok wybieramy polecenie sortowanie i grupowanie. We właściwościach obydwu grup ustawiamy rozmiar pola z 5 na 1. A oto efekt, o to mi chodziło (zdj.11). W tym momencie strona wygląda jak po wyjściu z kreatora. Teraz możemy zastosować to co napisałem odnośnie wyglądu.


 
 © ReEdition by Kasprzak OnLine 2020