Autoformularz to najprostsza funkcja. Za jej pomocą zrobimy formularz, który będzie korzystał z jednego źródła rekordów, czyli jednej tabeli. Będą w nim wykorzystane wszystkie pola z wybranej tabeli i wszystkie z powiązanych tabel. Zaczynamy od wybrania opcji nowy (zdj.1) i w widocznym oknie wybieramy układ nowego formularza. Do dyspozycji mamy tabelaryczny (zdj.2), kolumnowy (zdj.3), arkusz danych (zdj.4). Wybieramy też, z jakiej tabeli autoformularz ma pobrać rekordy (pole wyboru na dole okna nowy). Inne opcje z tego okna omówiłem na następnych stronach.
Kreator zadaje szczegółowe pytania dotyczące źródeł rekordów, pól, układu i żądanego formatu, a następnie tworzy formularz na podstawie udzielonych odpowiedzi. W oknie naszej bazy wybieramy okno formularze. Do tworzenia nowego formularza wybieramy opcję utwórz formularz za pomocą kreatora (zdj.5) lub przycisk nowy/kreator formularzy (zdj.6). Jako pierwsze ustalamy jakie pola, z jakiej tabeli, ma zawierać nasz formularz (zdj.7). Z przenoszeniem pól postępujemy tak jak w przypadku kreatora tabel tj. zaznaczone dostępne pole przenosimy strzałką > do okienka Wybrane pola. Następnie wybieramy układ formularza (zdj.8). Do wyboru mamy cztery opcje kolumnowy, tabelaryczny, arkusz danych, wyjustowany. Trzy pierwsze pokazałem przy tworzeniu autoformularza, a wyjustowany to układ pól jedno obok drugiego. MS ACCESS daje nam także do wyboru styl, wygląd tła i pól, następne okienko kreatora (zdj.9). Następnie ustalamy nazwę dla naszego formularza i co z nim chcemy zrobić - otworzyć czy modyfikować (zdj.10). I to tyle, formularz gotowy.