Czasami istnieje potrzeba wysyłki listów do określonej grupy osób np. do zalegających z płatnościami (upomnienia) czy z informacjami o nowej ofercie. Adresy kontrahentów mamy w bazie, trzeba je odpowiednio wybrać, ułożyć i wydrukować.
Access posiada kreatora który pomoże nam to szybko i sprawnie zrobić. Kolejne czynności:
1. Wybieramy w oknie bazy danych polecenie Nowy. W wyświetlonym oknie wybieramy kreator etykiet adresowych i zaznaczamy źródło wierszy. (zdj.1)
2. Wybieramy format pojedynczej etykiety, do wyboru mamy wiele ustawień. (zdj.2)
3. Następne okno to wybór czcionki. (zdj.3)
4. Ustalamy zawartość etykiety, w { takich nawiasach wpisujemy dokładne nazwy pól. Tekst wpisany bez nawiasu będzie widoczny na każdej etykiecie. Np. Sz.P. - jako zwrot grzecznościowy. (zdj.4)
5. Kolejnym ustawieniem jest sortowanie, czyli wg. jakiej kolejności będą wyświetlane dane. (zdj.5)
6. I ostatnie okno kreatora, wybór nazwy. (zdj.6)
Zrobienie etykiety w widoku projekt to też prosta sprawa. Opiera się ona na polach tekstowych i funkcji Trim() usuwającej spacje z początku i końca łańcucha tekstu. Przykładowy wpis:
=Trim([Imię] & " " & [Nazwisko])
W nawiasach [] wpisujemy odwołania do pól z wybranej jako źródło, tabeli. W "" apostrofach możemy umieścić dodatkowy tekst lub tak jak wyżej spację. & Ten znak łączy w całość odwołania i tekst. Wszystko musi być zamknięte nawiasami zwykłymi. Przykładowa etykieta w widoku projekt (zdj.7). Efekt końcowy (zdj.8).