Po zapisaniu projektu bazy pod wybraną nazwą, pierwszym i podstawowym elementem naszej bazy jest tabela. To w niej będziemy zapisywać wszystko, co nas interesuje. Tabela będzie nam służyć do przechowywania informacji np. o zbiorach książek, płyt, może być to także książka telefoniczna czy zbiór informacji o produktach, pracownikach, dostawcach.
Tabela – nieuporządkowany zbiór rekordów tego samego typu, jest zbiorem danych dotyczących określonego tematu, na przykład produktów lub dostawców. Używanie osobnej tabeli dla każdego tematu oznacza, że dane przechowywane są tylko raz, co sprawia, że baza danych jest bardziej wydajna i zmniejsza ryzyko błędów przy wprowadzaniu danych.
Rekord – nieuporządkowany zbiór różnych pól, dane z jednej pozycji, zbiór informacji dot. danego obiektu (np. Adam Kowalski wszystko o nim, miejsce zamieszkania, telefon, adres dziewczyny)
Pole – pojedynczy niepodzielny element informacji, zbiór informacji danego typu (np. adres).