Klucz podstawowy

Klucz podstawowy - pewna unikatowa nazwa pola o specyficznych cechach. Wartości wpisywane w kolejnych rekordach (wierszach) tego pola nie mogą się powtarzać. Jest on wykorzystywany do tworzenia relacji. Sposób ustawiania klucza obrazuje zdjęcie, klikamy na ikonie z kluczykiem i gotowe.

Widok projekt

W oknie naszej bazy danych, na zakładce tabele, wybieramy pierwszą opcję (zdj.1). Następne okno (zdj.2) zawiera trzy typy pól Nazwa pola, Typ danych, Opis.
1. Nazwa pola - określasz tu, jakie pola będzie zawierać twoja tabela np. Imię, Nazwisko czy numer telefonu itp. Tu także określasz przez wpisanie ID, które pole ma być kluczem podstawowym.
2. Typ danych - masz tu do wyboru, zobacz (zdj.3), takie opcje. Zależnie od wyboru typu danych zakładka Ogólne da nam pewne możliwości formatowania tych pól. O tym w dalszej części dokumentu.
3. Opis - wpisany tutaj komentarz do pola będzie pokazany w pasku statusu, po kliknięciu na polu. Pasek statusu to to, co widzisz u dołu okna programu MS ACCESS. Pasek statusu posiada także przeglądarka, najedź TU kursorem.(IE i Opera)

formatowanie pól

zakładka ogólne typ danych - tekst
Tekst - ciągi znaków cyfr i liter.

1. Rozmiar pola - Wpisujesz tutaj ile znaków ma zawierać dane pole. Maksymalnie 255, standardowo ustawione jest na 50 znaków.
2. Format pola - Wpływa na wygląd pola, ale nie narzuca sposobu wprowadzania danych. Określa jak mają być wyświetlane.

SYMBOL
ZNACZENIE
>
tekst będzie wyświetlany dużymi literami
<
tekst będzie wyświetlany małymi literami
[kolor]
text będzie wyświetlany w podanym kolorze,
np. [niebieski]
&
zastępuje dowolny tekst, wpisane po nim znaki są dopisywane po wprowadzonym tekście, np.&"kg"
%
wyświetla wprowadzone cyfry w procentach

3. Maska wprowadzania - służy do określenia sposobu wprowadzania danych. Określa i ułatwia zapis. Można także skorzystać z kreatora masek wprowadzania. Klikamy w okienku maski wprowadzania, obok pokazuje się kwadracik z trzema kropkami - klikamy...i (zdj.4) widzimy okno z kilkoma wzorami do wyboru.

SYMBOL
ZNACZENIE
0
Cyfra od 0 do 9, pozycja wymagana, znaki plus + i minus - nie są dozwolone
L
Dowolna litera, od A do Z, pozycja wymagana
#
Cyfra lub spacja, pozycja opcjonalna; puste miejsca konwertowane na spacje, znaki plus i minus dozwolone
&
Dowolny znak lub spacja, pozycja wymagana
\
Wyświetla taki znak, jaki jest umieszczony za tym symbolem
!
Powoduje, że znaki w masce wprowadzania są wyświetlane od strony prawej do lewej zamiast od lewej do prawej
>
Powoduje, że wszystkie następujące po nim znaki są konwertowane na duże znaki
<
Powoduje, że wszystkie następujące po nim znaki są konwertowane na małe znaki.
C
Dowolny znak lub spacja, pozycja opcjonalna
. , : ; - /
Dziesiętny symbol zastępczy oraz separatory tysięcy, daty i godziny
9
Cyfra lub spacja, pozycja opcjonalna, znaki plus i minus nie są dozwolone
A
Litera lub cyfra, pozycja wymagana
?
Litera, od A do Z, pozycja opcjonalna
a
Litera lub cyfra, pozycja opcjonalna
hasło
Dowolny znak wpisany w tym polu jest przechowywany jako znak, ale wyświetlany jako gwiazdka (*)

4. Tytuł - wpisana nazwa posłuży jako etykieta pola. Jeśli nic tu nie wpiszesz, za etykietę posłuży wpisana wcześniej nazwa pola.
5. Wartość domyślna - wartość wpisywana automatycznie dla każdego nowego rekordu. Dostępny pod trzema kropkami konstruktor wyrażeń.
6. Reguła poprawności - wpisujesz tu wyrażenie, które ograniczy zakres wartości wpisywanych w dane pole np. ">100" wpisana wartość musi być większa od stu. Dostępny pod trzema kropkami konstruktor wyrażeń.
7. Komunikat o błędzie - tekst, który zostanie wyświetlony w przypadku wpisania błędnej wartości.
8. Wymagane - do wyboru masz dwie możliwości TAK/NIE. TAK - nie zamkniesz tabeli, jeżeli w którymś rekordzie z zaznaczonym polem wymagane nie będzie nic wpisane. NIE - czyli odwrotnie, zamkniesz.
9. Zerowa długość dozwolona - Dopuści ciąg znaków = 0 TAK lub NIE do wyboru.
10. Indeksowane - wybór TAK/NIE, wybranie TAK nie pozwoli na powtarzanie wartości w tym polu.
11. Kompresja Unicode - kod Unicode może obsługiwać aż 65 536 znaków każdy znak jest reprezentowany przez dwa bajty zamiast jednego. Ustawiamy na wartość Tak, wszelkie znaki, których pierwszy bajt jest równy 0, są przy zapisywaniu poddawane kompresji, a przy odczycie - dekompresji.

zakładka ogólne typ danych - nota
Nota - ciągi znaków, są używane do przechowywania danych dłuższych niż 255 znaków. Pole to może zawierać do 64 000 znaków.

Podobnie jak w przypadku typu danych tekst tylko, że bez możliwości określenia rozmiaru pola, maski wprowadzania i bez indeksowane.

zakładka ogólne typ danych - liczba

1. Rozmiar pola
- rodzaje bajt (zakres od 0 do 255), liczba całkowita (zakres od -32 768 do 32 767), liczba całkowita długa (zakres od -2 147 483 648 do 2 147 483 647), pojedyncza precyzja (zakres od -3.402823E38 do -1.401298E-45 dla wartości ujemnych i od 1.401298E-45 do 3.402823E38 dla wartości dodatnich), podwójna precyzja od –1.79769313486231E308 do –4.94065645841247E–324 dla wartości ujemnych i od 1.79769313486231E308 do 4.94065645841247E–324 dla wartości dodatnich), ID replikacji identyfikator (GUIDE) stosowany do identyfikacji replik, dziesiętne (zakres -10^28 -1 do 10^28 -1)
2. Format - sposób wpisywania (zdj.5)
3. Miejsca dziesiętne - liczba cyfr po przecinku. Do wyboru opcja "AUTO" bez określonej liczy cyfr i możliwość ustawienia do 15 miejsc po przecinku.
Pozostałe tak jak w przypadku typu danych tekst.

zakładka ogólne typ danych - data/godzina

1. Format pola - sposób wpisywania (zdj.6)
Pozostałe opcje zakładki omówione przy typie danych tekst.

zakładka ogólne typ danych - walutowy

1. Format pola - ta samo jak w przypadku typu danych liczba
Pozostałe omówione w typie danych tekst.

zakładka ogólne typ danych - hiperłącze

hiperłącze - odnośnik do dokumentu, strony w Internecie.

zakładka ogólne typ danych - obiekt OLE

Obiekt OLE - Pola typu Obiekt OLE przeznaczone są do przechowywania danych takich, jak dokumenty programów Microsoft Word czy Excel, rysunki, dźwięki i obiekty utworzone w innych programach. Obiekty OLE można łączyć i osadzać w polu tabeli programu Microsoft Access. Wstawianie - po zaznaczeniu typu w widoku projekt, zapisujemy zmiany, zamykamy. Następnie otwieramy tabelę i na polu, które jest obiektem OLE klikamy prawym przyciskiem myszy a z otwartego menu wybieramy wstaw obiekt.... Następnie wybieramy typ obiektu. Mamy dwie możliwości albo wybieramy utwórz nowy i dany obiekt mamy do edycji, albo utwórz z pliku gdzie wstawiamy gotowy dokument.

zakładka ogólne typ danych - kreator odnośników

Służy do stworzenia pola odnośnika - listy wyboru. Możemy zastosować kreatora w celu pobrania danych z innej tabeli lub kwerendy (zdj.7), możemy też wpisać wartości samemu. Pobierając dane z innego źródła, określamy z jakiej to będzie tabeli (zdj.8), z jakiego pola (zdj.9), określamy też szerokość pola (zdj.10) i nazwę (zdj.11).

zakładka ogólne typ danych - autonumerowanie

Ten rodzaj zakładamy przy polu które ma być kluczem podstawowym, np. tworząc tabelę "pracownicy" klucz ustawiamy na pole z identyfikatorem tabeli "IDpracownik", a typ danych ustawiamy na Autonumerowanie. Bez wprowadzania zmian w zakładce, pole to będzie automatycznie numerowane dla każdego nowego rekordu.

zakładka ogólne typ danych - tak/nie

Ustawiając ten typ danych ustawiamy od razu format pola, tz. w polu z taki typem danych możemy wpisać tylko TAK lub NIE.


 
 © ReEdition by Kasprzak OnLine 2020